To właśnie one najczęściej przerażają w całym procesie. Szczególnie osoby, które nie są jeszcze obyte z „dorosłym” światem urzędów, formularzy i umów. Formalności związane z zakupem mieszkania mogą przytłoczyć. Warto się z nimi zapoznać, zanim rozpoczniecie szukanie wymarzonego nowego domu.
Dla pewnego ułatwienia podzieliśmy formalności dotyczące zakupu mieszkania na kilka grup. Wynika to też z kolejności kroków, jakie wykonuje się w całym procesie. Zrobiliśmy to również po to, aby – chociaż na papierze – uprościć całą tę formalną procedurę. Rozpocznijmy od kwestii, która w ogromnej liczbie przypadków jest niezbędna.
Formalności związane z zakupem mieszkania – kredyt
Jeśli nie należycie do tej niewielkiej grupy szczęśliwców, którzy mogą sobie pozwolić na kupno mieszkania za gotówkę, czeka Was wizyta w banku. Zanim się do niego wybierzecie, warto zapoznać się z terminem „zdolność kredytowa”. Jest ona brana pod uwagę przez bank przed rozpatrzeniem Waszej prośby o pożyczkę. W ramach określenia zdolności kredytowej sprawdzane są między innymi dochody, miesięczne wydatki, wiek, wykształcenie, a także liczba osób na utrzymaniu.
Wróćmy do formalności związanych z zakupem mieszkania, a w zasadzie pierwszego kroku, czyli kredytu. To z jakimi dokumentami należy przyjść, jest zależne od banku. Natomiast pewien ich ogólny zestaw wygląda następująco.
Kredyt hipoteczny – dokumenty:
-
Dowód osobisty
-
Dodatkowy dokument potwierdzający tożsamość (ze zdjęciem)
-
Skrócony odpis aktu małżeństwa (jeśli zachodzi taka potrzeba)
-
Akt urodzenia dziecka (jeśli zachodzi taka potrzeba)
-
Dokument o rozdzielności majątkowej, wyrok sądu o rozwodzie (jeśli taka sytuacja miała miejsce)
-
Zaświadczenie o zarobkach i zatrudnieniu (dokument od pracodawcy)
-
Wyciąg z konta bankowego (nawet do 12 miesięcy wstecz)
-
Deklaracja PIT-37 za ostatni rok
-
Świadectwo pracy lub umowa o pracę
-
Umowa przedwstępna na kupno mieszkania
W tym miejscu należy zauważyć, że inaczej ten zestaw dokumentów będzie wyglądał w przypadku obcokrajowca mieszkającego na stałe w Polsce, jak również kogoś będącego na emeryturze. Skupiliśmy się na pracującej osobie w sile wieku. Jeszcze inaczej wygląda sytuacja, jeśli prowadzicie działalność gospodarczą. W takim wypadku będą między innymi potrzebne informacje o niezaleganiu z tytułu składek do ZUS, zaświadczenie o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i zaświadczenie z Urzędu Skarbowego z tytułu zobowiązań podatkowych.
Kupno mieszkania – umowa przedwstępna
Ta umowa jest w zasadzie zawierana, zanim zgłosicie się do banku z prośbą o kredyt. Taki dokument powinniście mieć przy sobie przed wizytą w tym miejscu. Co bardzo ważne – jeśli z jakiegoś powodu bank nie przyzna Wam kredytu, to za zerwanie umowy przedwstępnej nie grożą żadne konsekwencje. Jakie dokumenty będą do niej potrzebne?
Umowa przedwstępna na kupno mieszkania wymaga:
-
Dokumenty potwierdzające tożsamość
-
Potwierdzenie wpłacenia zaliczki lub zadatku (jeśli takowe były wymagane) – zwykle jest to kwota wynosząca 5000 zł
-
W przypadku osoby prawnej – dodatkowo nazwa i adres osoby reprezentującej
W umowie przedwstępnej powinny się też znaleźć konkretne, wymagane informacje. To między innymi:
-
Data i miejsce jej zawarcia
-
Strony umowy
-
Przedmiot sprzedaży (dokładny opis mieszkania)
-
Cena
-
Termin zawarcia umowy o sprzedaż
Czy to wszystkie formalności związane z zakupem mieszkania? Jest jeszcze wspomniana umowa końcowa sprzedaży. Natomiast w jej wypadku powinna ona zawierać te same informacje i ustalenia co przedwstępna. Niedopuszczalne jest na przykład zmienianie ceny mieszkania, ale też jego cech – jak na przykład lokalizacji, w jakiej się ono znajduje. Umowa przedwstępna – to również ważna informacja – jest zawierana jako akt notarialny.
Kupno mieszkania – kwestie na które musicie zwrócić baczną uwagę
Skupimy się na tych związanych z formalnościami. Za przykład posłuży mieszkanie z rynku wtórnego. Zanim w ogóle pojawi się temat umowy przedwstępnej na jego sprzedaż, musicie zdobyć jak najwięcej informacji o danej nieruchomości. Koniecznością jest sprawdzenie kim jest osoba, która ją sprzedaje. Czy jest ona właścicielem, a może jedynie pośrednikiem? Czy posiada pełnię praw do mieszkania? Czy ma możliwość sprzedania danego lokalu?
Decydując się na mieszkanie z rynku wtórnego koniecznie musicie sprawdzić pewne informacje zawarte w księdze wieczystej. Czy nie jest ono na przykład zadłużone? Czy do mieszkania nie posiadają praw osoby trzecie. W tym miejscu chcieliśmy wskazać specyficzny rodzaj umowy określony mianem „o dożywocie”. Na czym ona polega? Jedna ze stron – w zamian za przeniesienie praw własności mieszkania – zobowiązuje się osobie zbywającej do dożywotniego utrzymania. W przypadku zmiany właściciela taka umowa dalej obowiązuje.
Jeszcze jedna bardzo ważna kwestia dotycząca formalności związanych z zakupem mieszkania. W przypadku wyboru rynku wtórnego jako nabywca jesteście zobowiązani do opłacenia podatku. Wynosi on 2% wartości rynkowej mieszkania. W przypadku rynku pierwotnego i zakupu nieruchomości od dewelopera podatek od czynności cywilnoprawnych Was nie dotyczy.
Formalności związane z zakupem mieszkania w pierwszej chwili mogą przytłoczyć. Potrzeba czasu i wiedzy na ich zrozumienie. Natomiast nie są one niewykonalne. I też warto zaznaczyć, że w przypadku rynku pierwotnego jest łatwiej. Skoro innym udało się kupić mieszkanie, dlaczego Wy nie macie się cieszyć swoim własnym kątem?