Formalności związane z zakupem mieszkania

To właśnie one najczęściej przerażają w całym procesie. Szczególnie osoby, które nie są jeszcze obyte z „dorosłym” światem urzędów, formularzy i umów. Formalności związane z zakupem mieszkania mogą przytłoczyć. Warto się z nimi zapoznać, zanim rozpoczniecie szukanie wymarzonego nowego domu.

 

Dla pewnego ułatwienia podzieliśmy formalności dotyczące zakupu mieszkania na kilka grup. Wynika to też z kolejności kroków, jakie wykonuje się w całym procesie. Zrobiliśmy to również po to, aby – chociaż na papierze – uprościć całą tę formalną procedurę. Rozpocznijmy od kwestii, która w ogromnej liczbie przypadków jest niezbędna.

 

Formalności związane z zakupem mieszkania – kredyt

 

Jeśli nie należycie do tej niewielkiej grupy szczęśliwców, którzy mogą sobie pozwolić na kupno mieszkania za gotówkę, czeka Was wizyta w banku. Zanim się do niego wybierzecie, warto zapoznać się z terminem „zdolność kredytowa”. Jest ona brana pod uwagę przez bank przed rozpatrzeniem Waszej prośby o pożyczkę. W ramach określenia zdolności kredytowej sprawdzane są między innymi dochody, miesięczne wydatki, wiek, wykształcenie, a także liczba osób na utrzymaniu.

 

Wróćmy do formalności związanych z zakupem mieszkania, a w zasadzie pierwszego kroku, czyli kredytu. To z jakimi dokumentami należy przyjść, jest zależne od banku. Natomiast pewien ich ogólny zestaw wygląda następująco.

 

Kredyt hipoteczny – dokumenty:

 

  • Dowód osobisty

  • Dodatkowy dokument potwierdzający tożsamość (ze zdjęciem)

  • Skrócony odpis aktu małżeństwa (jeśli zachodzi taka potrzeba)

  • Akt urodzenia dziecka (jeśli zachodzi taka potrzeba)

  • Dokument o rozdzielności majątkowej, wyrok sądu o rozwodzie (jeśli taka sytuacja miała miejsce)

  • Zaświadczenie o zarobkach i zatrudnieniu (dokument od pracodawcy)

  • Wyciąg z konta bankowego (nawet do 12 miesięcy wstecz)

  • Deklaracja PIT-37 za ostatni rok

  • Świadectwo pracy lub umowa o pracę

  • Umowa przedwstępna na kupno mieszkania

 

W tym miejscu należy zauważyć, że inaczej ten zestaw dokumentów będzie wyglądał w przypadku obcokrajowca mieszkającego na stałe w Polsce, jak również kogoś będącego na emeryturze. Skupiliśmy się na pracującej osobie w sile wieku. Jeszcze inaczej wygląda sytuacja, jeśli prowadzicie działalność gospodarczą. W takim wypadku będą między innymi potrzebne informacje o niezaleganiu z tytułu składek do ZUS, zaświadczenie o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i zaświadczenie z Urzędu Skarbowego z tytułu zobowiązań podatkowych.

 

Kupno mieszkania – umowa przedwstępna

 

Ta umowa jest w zasadzie zawierana, zanim zgłosicie się do banku z prośbą o kredyt. Taki dokument powinniście mieć przy sobie przed wizytą w tym miejscu. Co bardzo ważne – jeśli z jakiegoś powodu bank nie przyzna Wam kredytu, to za zerwanie umowy przedwstępnej nie grożą żadne konsekwencje. Jakie dokumenty będą do niej potrzebne?

 

Umowa przedwstępna na kupno mieszkania wymaga:

 

  • Dokumenty potwierdzające tożsamość

  • Potwierdzenie wpłacenia zaliczki lub zadatku (jeśli takowe były wymagane) – zwykle jest to kwota wynosząca 5000 zł

  • W przypadku osoby prawnej – dodatkowo nazwa i adres osoby reprezentującej

 

W umowie przedwstępnej powinny się też znaleźć konkretne, wymagane informacje. To między innymi:

 

  • Data i miejsce jej zawarcia

  • Strony umowy

  • Przedmiot sprzedaży (dokładny opis mieszkania)

  • Cena

  • Termin zawarcia umowy o sprzedaż

 

Czy to wszystkie formalności związane z zakupem mieszkania? Jest jeszcze wspomniana umowa końcowa sprzedaży. Natomiast w jej wypadku powinna ona zawierać te same informacje i ustalenia co przedwstępna. Niedopuszczalne jest na przykład zmienianie ceny mieszkania, ale też jego cech – jak na przykład lokalizacji, w jakiej się ono znajduje. Umowa przedwstępna – to również ważna informacja – jest zawierana jako akt notarialny.

 

Kupno mieszkania – kwestie na które musicie zwrócić baczną uwagę

 

Skupimy się na tych związanych z formalnościami. Za przykład posłuży mieszkanie z rynku wtórnego. Zanim w ogóle pojawi się temat umowy przedwstępnej na jego sprzedaż, musicie zdobyć jak najwięcej informacji o danej nieruchomości. Koniecznością jest sprawdzenie kim jest osoba, która ją sprzedaje. Czy jest ona właścicielem, a może jedynie pośrednikiem? Czy posiada pełnię praw do mieszkania? Czy ma możliwość sprzedania danego lokalu?

 

Decydując się na mieszkanie z rynku wtórnego koniecznie musicie sprawdzić pewne informacje zawarte w księdze wieczystej. Czy nie jest ono na przykład zadłużone? Czy do mieszkania nie posiadają praw osoby trzecie. W tym miejscu chcieliśmy wskazać specyficzny rodzaj umowy określony mianem „o dożywocie”. Na czym ona polega? Jedna ze stron – w zamian za przeniesienie praw własności mieszkania – zobowiązuje się osobie zbywającej do dożywotniego utrzymania. W przypadku zmiany właściciela taka umowa dalej obowiązuje.

 

Jeszcze jedna bardzo ważna kwestia dotycząca formalności związanych z zakupem mieszkania. W przypadku wyboru rynku wtórnego jako nabywca jesteście zobowiązani do opłacenia podatku. Wynosi on 2% wartości rynkowej mieszkania. W przypadku rynku pierwotnego i zakupu nieruchomości od dewelopera podatek od czynności cywilnoprawnych Was nie dotyczy.

 

Formalności związane z zakupem mieszkania w pierwszej chwili mogą przytłoczyć. Potrzeba czasu i wiedzy na ich zrozumienie. Natomiast nie są one niewykonalne. I też warto zaznaczyć, że w przypadku rynku pierwotnego jest łatwiej. Skoro innym udało się kupić mieszkanie, dlaczego Wy nie macie się cieszyć swoim własnym kątem?

Zobacz poprzednie
Zobacz kolejne
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Korzystając z niej zgadzasz się na używanie cookies zgodnie z obecnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej o zarządzaniu cookies w przeglądarce.
więcej informacji
Rozmawiaj na czacie ze stroną DevelopRes
Dzień dobry! Jak możemy Ci pomóc?
Technologia Messengera
Znajdziemy twoje wymarzone mieszkanie
Zobacz więcej
Zobacz więcej
Klikając przycisk "Wyślij zapytanie" wyrażam zgodę na przetwarzanie przez DevelopRes Sp. z o.o. moich danych osobowych.
Developres Sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie przy ul. Warszawskiej 18 jako administrator danych osobowych, informuję Pana/Panią, że:
  1. Wyrażenie powyższej zgody jest dobrowolne lecz konieczne, abyśmy mogli skontaktować się z Panią/Panem np. mailowo lub telefonicznie;
  2. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania;
  3. W Spółce powołany został Inspektor Ochrony Danych, z którym można się skontaktować pod adresem email: [email protected].
  4. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust 1 pkt a) i zgodnie z treścią ogólnego rozporządzenia o ochronie danych;
  5. Podane przez Panią/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom;
  6. Podane przez Panią/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego;
  7. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres 1 roku/do czasu cofnięcia zgody;
  8. Posiada Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;
  9. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania.
Pełna treść klauzuli
Chcesz, abyśmy do Ciebie oddzwonili?
Zobacz więcej
Zobacz więcej
Klikając przycisk "Wyślij zapytanie" wyrażam zgodę na przetwarzanie przez DevelopRes Sp. z o.o. moich danych osobowych.
Developres Sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie przy ul. Warszawskiej 18 jako administrator danych osobowych, informuję Pana/Panią, że:
  1. Wyrażenie powyższej zgody jest dobrowolne lecz konieczne, abyśmy mogli skontaktować się z Panią/Panem np. mailowo lub telefonicznie;
  2. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania;
  3. W Spółce powołany został Inspektor Ochrony Danych, z którym można się skontaktować pod adresem email: [email protected].
  4. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust 1 pkt a) i zgodnie z treścią ogólnego rozporządzenia o ochronie danych;
  5. Podane przez Panią/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom;
  6. Podane przez Panią/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego;
  7. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres 1 roku/do czasu cofnięcia zgody;
  8. Posiada Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;
  9. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania.
Pełna treść klauzuli