Wiele osób „z automatu” odrzuca tego typu oferty. W temacie kupowania mieszkania obciążonego hipoteką można spotkać się z bardzo skrajnymi opiniami od „bezwzględnie unikać” do „nie ma żadnego ryzyka”. O czym trzeba będzie pamiętać, jeśli decydujemy się na ten rodzaj inwestycji?
Przede wszystkim – księga wieczysta
Sprawdzenie jej w przypadku zakupu mieszkania obciążonego hipoteką to podstawa. Najbardziej istotne informacje znajdują się w IV jej części. To w tym dziale znajdziemy zapisy dotyczące rodzaju hipoteki jakim obciążona jest dana nieruchomość. Informacje na temat jej wysokości, jak również na rzecz jakiego podmiotu została ona wystawiona.
Skupmy się na chwilę na tej ostatniej kwestii. Hipoteka najczęściej wystawiana jest na rzecz banków. Jako zabezpieczenie kredytu. Przy jego braniu najpierw należy poinformować bank o jaką nieruchomość chodzi. Istotny jest między innymi operat szacunkowy. To aktualna wycena wartości danej nieruchomości tworzona przez rzeczoznawcę majątkowego.
Wróćmy do tego na kogo może być ustanowiona hipoteka. Oprócz banków może być to Urząd Skarbowy jak również osoby fizyczne. W tym ostatnim wypadku to prywatni wierzyciele, którzy zdecydowali się udzielić właścicielowi nieruchomości pożyczki.
Przyjrzyj się dokładnie hipotece
W tym wypadku najważniejsze są tak naprawdę trzy sprawy. Są to odpowiednio: wysokość hipoteki, wysokość zaciągniętego kredytu i aktualne zadłużenie. Może się zdarzyć, że to ostatnie będzie zdecydowanie przewyższało drugi z wymienionych aspektów. To zwykle wynik zdarzeń, które spowodowały, że ktoś nie był w stanie w terminie spłacać kredytu (pojawiły się odsetki).
Wysokość aktualnego zadłużenia i warunki spłaty należy ustalić w pierwszej kolejności. Takie zaświadczenie musi przedstawić sprzedający. Znajdują się w nim obecnie zadłużenie, prowizje, termin spłaty i rachunek banku do całkowitej spłaty kredytu. To nie wszystko. Warto też przeanalizować umowę między kredytobiorcą a bankiem. Wróćmy jeszcze do prowizji. W tym wypadku chodzi o to aby sprawdzić czy wcześniejsza spłata kredytu nie będzie wiązała się dodatkowym kosztem na rzecz banku (to często między 1 a 5% wartości zadłużenia).
Kto wykreśla hipotekę?
Może to zrobić zarówno sprzedający nieruchomość jak i kupujący ją. To jednak w naszym interesie jest – jeśli nabywamy mieszkanie – aby o to zadbać. Sam sprzedający może to zrobić przed zakupem nieruchomości. Kupujący robi to po tym jak mieszkanie stanie się jego własnością.
Warto mieć świadomość tego, że spłacenie kredytu, a więc wygaśnięcie hipoteki nie oznacza automatycznego wykreślenia jej z księgi wieczystej. Dlatego trzeba o to zadbać. Po tym jak spłacimy kredyt, musimy udać się do banku po zaświadczenie, że faktycznie to zrobiliśmy. Przygotujmy się na niewielki wydatek. Wydanie takiego zaświadczenia często jest płatne. Zwykle kilkadziesiąt złotych.
Zaświadczenie dołączamy do wniosku o wykreślenie hipoteki do właściwego sądu. W tym wypadku również pojawia się pewien koszt, który będziemy musieli ponieść. To opłata stała i wynosi 100 złotych. Można je dokonać przelewem na rachunek, za pomocą znaków sądowych i w kasie sądu. Wspomniana opłata dotyczy jednego rodzaju hipoteki. Jeśli będzie ich więcej, koszt rośnie.